پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد

پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد

پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد ؟

پمپ آب دستگاهی است که برای جابجایی، فشرده سازی یا انتقال آب استفاده می شود. همه پمپ های آب جریان و فشار آب را برای انتقال دادن آب از نقطه ای به نقطه دیگر تولید می کنند. هدف می تواند آبیاری یا زهکشی باشد یا از آب برای کارکردن یک دستگاه (مثلاً آبنما) یا برای خنک کردن (خنک کردن موتور در وسایل نقلیه موتوری) یا در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی استفاده شود.

اما انواع مختلفی از پمپ ها و همچنین کاربردهای برای انتخاب وجود دارد. بیایید نگاهی به انواع پمپ های آبی که ارائه می دهیم و عملکرد و کاربردهای پمپ آب نیز بیندازیم.

کاربردهای پمپ آب

پمپ آب ابزار مهمی برای مشاغل مختلف ساخت و ساز مسکونی و تجاری، معادن،  آبگیری یا کشاورزی و حتی بازیافت آب است. به خصوص در مناطق روستایی می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. یک پمپ آب می تواند آب را از زیرزمین یا مناطق کم عمق تخلیه کند و به مناطق مورد نیاز ارسال کند. یک استخر یا سد را تخلیه کرده و پر کند. همچنین می توان از آن در آبیاری مورد نیاز کشاورزی استفاده کرد. پمپ های آب برای خلاص شدن از شر آب اضافی به منظور کاهش زمان از کار افتادگی ناشی از حوادث بزرگ باران استفاده می شود.

پمپ آب ها چطورکار می کنند؟

پمپ برای جابجایی و تحت فشار قرار دادن آب بر اصول جابجایی مثبت و انرژی جنبشی متکی است. بیشتر آنها به برق A.C یا D.C برای روشن کردن موتور پمپ نیاز دارند، در حالی که سایرین می توانند توسط انواع دیگر درایورها مانند موتورهای دیزلی یا بنزینی تغذیه شوند.

انواع مختلف  پمپ ها آب

پمپ های آب در طرح های مختلف موجود هستند که برای انتقال آب متوسط بهینه شده اند. طرح های معمولی عبارتند از:

پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز با یک پروانه کار می کنند، مایع از طریق پروانه چرخان وارد می شود و با نیروی گریز از مرکز از نوک پروانه خارج می شود. این فرآیند سرعت و فشار سیال را افزایش می دهد و آن را به سمت خروجی پمپ هدایت می کند. یکی از انواع پمپ های گریز از مرکز، پمپ های شناور است.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ پیستونی

پمپ های پیستونی یک پمپ جابجایی مثبت رفت و برگشتی است که دارای بدنه‌های جابه‌جایی هستند که به شکل دیسک است و پیستونی در داخل یک سیلندر توخالی که در حاشیه آن به این طرف و آن طرف می‌لغزد دارد. پیستون های داخل پمپ به جلو و عقب می لغزد به این معنی که این پمپ برای فشارهای پایین مناسب تر است.

پمپ پیستونی

پمپ پلانجر

پمپ های پلانجر پمپ هایی هستند که در آنها پیستون در داخل جعبه پرکننده به جلو و عقب می لغزد و حجم کار را کم و زیاد می کند و برای فشارهای بالاتر مناسب تر هستند.

پمپ پلانجر

پمپ های دنده ای

پمپ های دنده ای رایج ترین نوع پمپ جابجایی مثبت هستند. آنها پمپ های جابجایی ثابت در نظر گرفته می شوند، به این معنی که حجم غیرقابل تغییری از مایع با سرعت ثابتی به شرط ثابت بودن سرعت پمپ حرکت می کند.

پمپ های دنده ای

 پمپ های پریستالتیک

مزیت اصلی پمپ های پریستالتیک این است که مایع منتقل شده در داخل یک لوله محصور می شود. در نتیجه از خطر آلوده شدن محصول یا خود پمپ جلوگیری می شود. پمپ های پریستالتیک را می توان برای کاربردهای متعددی از پر کردن لوله های آزمایش کوچک در آزمایشگاه ها تا پمپاژ بتن در سایت های ساختمانی استفاده کرد.

 پمپ های پریستالتیک

پمپ‌های آب شفاف

 بهترین پمپ برای تخلیه آب از استخرها، مخازن یا انتقال آب از رودخانه‌ها و مخازن یا سدها.

پمپ های آب بنزین و دیزل

 این پمپ ها یا با بنزین یا گازوئیل کار می کنند و ماشین های بسیار قوی هستند. معمولاً برای آبگیری، حذف آب سیلاب و آبیاری استفاده می شود.

پمپ های نیمه زباله و زباله

 بهترین استفاده برای خلاص شدن از شر آب های کثیف مانند زباله، دوغاب، آب حاوی مواد جامد است.

پمپ های هد بالا

این پمپ ها برای آبیاری مزارع و محصولات کشاورزی بهترین هستند.

پمپ های کود

 همانطور که از نامش پیداست، پمپ های کود عمدتاً توسط صنعت کشاورزی برای انتقال کود مایع از یک مخزن اصلی به یک مخزن توزیع استفاده می شود.

پمپ های پروانه ای

پمپ های پروانه ای از نوعی توربین استفاده می کنند که آب را از طریق سیستم عبور می دهد. این به آن اجازه می دهد تا با فشار بالا از پمپ خارج شود. این پمپ ها اغلب قوی ترین انواع پمپ ها هستند، اما می توان از آنها در سطوح توان پایین تر استفاده کرد.

پمپ های دستی ساده

اینها پمپ هایی هستند که از انرژی مکانیکی ارائه شده توسط مردم برای پمپاژ آب استفاده می کنند. معمولاً شامل یک دسته پمپاژ با دهانه ای برای خروج آب است. این ساده ترین و قدیمی ترین روشی است که آب را برای شما جابه جا می کند اما در جایی که برق وجود ندارد کار می کند.

همه اینها در تعدادی از صنایع مختلف مفید هستند. برای استفاده در زندگی روزمره، رایج ترین دسته پمپ های مورد استفاده پمپ آب اصفهان است. نیروی محرکه همه پمپ ها الکتروموتور اصفهان است.

کاربرد و عملکرد پمپ های آب چیست؟

انواع پمپ آب و کاربردهای مختلفی وجود دارد. بیایید به کاربردهای مختلف برای صنایع مختلف بپردازیم.

صنعت کشاورزی

پمپ های آب نقش مهمی در صنعت کشاورزی ایفا می کنند زیرا هم برای غذا و هم برای دامداری استفاده می شوند. پمپ های آب برای آبیاری کارآمد محصولات و همچنین حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر به عنوان مثال از رودخانه یا سد به زمین های کشاورزی استفاده می شود. کشاورزان همچنین از پمپ های آب برای پمپاژ کودهای مایع از مخازن تامین به مخازن توزیع استفاده می کنند. پمپ های آب همچنین به تامین آب آشامیدنی دام نیز کمک می کند.

صنعت معدن

اغلب برای اهداف آبگیری استفاده می شود، پمپ های آب به برداشتن آب از سایت های معدن زیرزمینی و خارج شدن به یک منطقه تعیین شده کمک می کند.

صنعت ساخت و ساز

وقتی صحبت از صنعت ساخت و ساز می شود، پمپ های آب اغلب مورد استفاده قرار می گیرند و بخش مهمی از کارآمد نگه داشتن یک سایت ساخت و ساز هستند. پمپ های آب برای پمپاژ آب از ترانشه ها یا پمپاژ فاضلاب نیز استفاده می شود. پمپ های نیمه زباله و زباله نیز در کارگاه های ساختمانی برای پمپاژ آب کثیف با مواد جامد نیز استفاده می شود.

صنعتی

به لطف فشار بالای پمپ های آب، آنها وسیله ای کارآمد برای انتقال سریع مایع از A به B هستند. در بخش صنعتی، پمپ های آب اغلب برای انتقال مایع، مانند پمپاژ سوخت مانند گازوئیل، استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.